Sist innsendte bilde

Translate

Siste kommentar

Dagens höydare. .
Ser ut til å være biffen på...
Kan'ke jeg få litt av biffen...
Ser ut til at dere nyter livet...
Frokost
For meg ville det vært naturl...
Kveldsstemning
Ser aldeles nydelig ut... kan ...
Relaxpool
Flytende frokost i dag?

Eleana Delibar

Anbefalt
overnatting på Kreta:

Vi garanterer en hyggelig opplevelse, rent, trivelig, sentralt, rimelig og fremfor alt en fantastisk gjestfrihet. Må bare oppleves.

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.

Roma
tirsdag 22. juli 2008 10:22

Avreisen fra Torp var satt til 6.45 for flyet til Roma. Trøtte, men forventningsfulle ankom vi i god tid: Nå skulle vi ”ut for å oppleve Roma ,”- og for å feire Karen Anne’s 40 årsdag!

Denne dagen – 27. september var alt i rute, og etter mellomlanding på Kastrup , landet vi på Leonardo Da Vinci kl. 12.45. Utenfor flyterminalen ble vi oppsøkt av en høflig, ung og kjekk drosjesjåfør- som kunne tilby oss skyss med minibuss, med plass til oss alle 6! Dette var virkelig lurt ! Nå kom vi samlet til hotellet - uten for mye styr for å finne fram! Prisen var heller ikke avskrekkende, så vi gjorde avtale for hjemreisedagen med det samme.

Hotellet : Jolly Leonardo Da Vinci viste seg å være et godt valg- med god beliggenhet, - og i gangavstand til flere kjente steder som for eks .Vatikanet .
Etter innsjekking, møttes vi i hotellet’s bar for å vente på 40 års jubilanten og husbonden. Karen Anne’s kusine Anette- som jobbet på den norske ambassaden i Roma, var også kommet. Champagnen stod klar .– Og så kom de omsider ! Overraskelsen var total- : Lang tids planlegging ga god uttelling med hensyn til overraskelsesmomentet! – Siden de var kommet med et tidligere fly direkte til Roma fra Gardermoen , var Karen Anne helt uforberedt på å møte hele gjengen her nede!

Nå var vi samlet , : Karen Anne og Bjørn ,Liv og Bjørn (T), Heidi og Øyvind + Anne og Hans. Gave ble overrakt og champagnen fortært. Stemningen var høy!
Etter en liten strekk, freshet vi oss opp, nå skulle vi ut for å se oss om.
Vi spaserte over en av de mange broene som finnes over elva Tiber. Så havnet vi på en liten fortausrestaurant like ved en stor plass- Piazza di Popolo. Her ble vi sittende å se på det yrende folkelivet mens vi smakte på huset’vin. Det var et yrende liv! Gående ,syklende, mopeder ( det var utrolig mange av dem!) og biler, her var trengselen stor. - Og her satt vi , rett ved siden av - og nøt ettermiddagssolen.

Polizia , Roma’s politi og det mer lokale for landet: Carabinieri- en blanding av politi og militære(?) patrjuljerte gatene i sine uniformer som mest av alt lignet gamle musikk-korpsuniformer! Det var striper, bandolærer og stjerner i alle fasonger! Carabinieri ble virkelig lagt merke til i gatebildet!
Etterpå ruslet vi videre ”nedover” i byen, sugde inntrykk og atmosfære, her var det mye spennende. Fortau finnes omtrent ikke i store deler av denne byen - brosteinene går helt opp til husveggen. Her gjelder det å passe på! Parkeringen er bare helt utrolig!!! Det parkeres i fotgjengeroverganger, på fortau, på parkering forbudt- og utenpå (dobbelt) .

Neste dag opprant med nydelig vær. Denne dagen var vi så heldig at vi skulle få ha en guide helt for oss selv som til alt overmål var norsk! Han var gift med en av Anette’s kolleger på den norske ambassaden og lidenskaplig opptatt av Italia’s og romerrikets historie. Ketil var navnet på dette levende leksikonet som skulle følge oss rundt .

Vi skulle starte dagen i Colosseum. Vi bestemte oss for å ta drosje dit, og for oss sindige nordboere er en slik drosjetur en ikke udelt behagelig opplevelse! Men fram kom vi i god behold. Colosseum er et mektig byggverk! Det er kjempestort: 52 m. høyt og 188 m. bredt, ovalt i formen. Det ble bygget fra ca.70 f. Kr. til 60 f. Kr. Det er ganske uhyggelig å tenke på til hvilket formål det ble bygget!
Her endte mange sitt liv på en grusom måte! Noen gladiatorer gikk vel frivillig inn på arenaen, for å vise sin styrke, men det var de færreste. Uskyldige eller skyldige mennesker ble her kastet inn for å ”underholde ” folket!
”Brød og sirkus for folket”, som Cæsar lovet i romertiden, det skulle være gratis.

Kjelleren under arenaen (arena betyr i sand) er bygget med rom, ganger, lemmer og sinnerike heisanordninger slik at de ville dyrene skulle gjøre sin entre mest mulig overrumplende på de stakkars gladiatorene, og slik fikk ”sirkuset ” stadig nytt innhold!
I bakkant av tribunene er det museum hvor vi får et godt innblikk i hvordan alt fungerte på den tiden, og hvor det også er utkikkspunkter med utsyn over hele Colosseum.

Forum Romanum var neste stopp. Det ligger bare et steinkast fra Colosseum. For å komme dit, går vi gjennom Titus buen. Dette er den eldste bydelen i Roma. Stedet ble anlagt i årene 600 f Kr. til 500 f. Kr. Her er det fornminner av mange forskjellige bygninger, søyler og templer: Dette var et av Romerrikets hovedseter og man blir også den dag i dag imponert over hvor storslagent dette må ha vært! Vår guide Ketil fortalte oss engasjert om stedets historie og begivenheter som har funnet sted her.

Varmen var ganske intens selv om det var slutten av september, så det er godt det var flere vannfontener i området. Her er det helt i orden å drikke av vannet! Alle Roma’s vannfontener har sin vannforsyning fra rent fjellvann som trygt kan drikkes.

Etter 4-5 timer med vår unike kjentmann , var det på tide med lunsj. Vi ble geleidet rett over gaten for Colosseum  rett inn i idylliske smågater til en liten familierestaurant med stolthet for sitt fag! Ketil besørget snakkingen og bestillingen: Her forstod de bare italiensk – og kroppsspråk! Forrett: spagettini i tomatsaus, hovedrett: lam med salat og oljestekt poteter, (- en veldig vanlig variant av poteter her nede.) Vi fikk serveringen på store fat, og innehaveren forsynte oss med mer hvis han syntes vi var for beskjedne! Dette var en mann som var stolt av det han serverte. Og maten var virkelig god! Til maten fikk vi husets rødvin. De fleste stedene er husets vin et helt ok valg – billig og som oftest god. Og prisen på dette måltidet: 1/3 av gårsdagens!!!

Så vandret vi videre oppover i byen , og endte til slutt på den berømte plassen Piazza Navona Her sitter mer eller mindre berømte kunstnere med sine bilder og tilbyr sine verk. Motivene for bildene var for det meste Romas kjente byggverk eller plasser. Ifølge kjentfolk her blir alle ”lurt” !
Men gleden over et kjært minne er viktigere enn prisen! I ro og mak satt vi på en fortauskafé med en øl, mens vi studerte tilbudene .

Denne markedsplassen er formet som en hestesko med en av Romas mange vannfontener i midten. Her blir det også arrangert veddeløp enkelte tider av året.
Etter nok en rusletur i byen, var vi innom hotellet til en liten strekk, før vi igjen tok turen ut.

Det som slår oss nordboere her nede, er hvor lite bråk og fyll det er om kveldene. Dette til tross for at det er mye folk ute om kveldene. Vi ser lite industriområder eller kontorstrøk i bykjernen, her er det mest leiligheter. Vi havnet på en liten fortausrestaurant med pizza som spesialitet. Her var det utrolig mange ukjente varianter, pizza med spinat for eksempel –wow! Men da vi hadde spist opp pizzaen, kom de med menyen igjen. Her i Roma blir pizza ansett som en forrett ! Vi spurte aller nådigst om vi kunne få en cappucino etterpå, og det fikk vi, men smilet var en smule stivt. Vi opptok tross alt et 8 mannsbord med bare forrett!

Litt senere var vi og besøkte Fontana Di Trevi, og kastet mynt baklengs i fontenen  hvilket betyr at vi er garantert å komme tilbake hit. Et brudepar kom også for å kaste mynt  hva nå enn det betyr for dem!

Neste dag var vår guide klar for nye utfordringer. Ketil ledet an fra hotellet til Vatikanet, noe som ikke er noen lang spasertur fra hotellet vårt i Via del Graccie. Men køen for å komme inn – den var stor! Sikkert 200-300 m. !
Men utrolig nok gikk det fort framover i køen, så ventetiden var til å tåle.
Imens fortalte Ketil om paven og hans posisjon i det katolske samfunnet.
Paven er ukrenkelig og kan ikke avsettes uten at det har vært helt spesielle omstendigheter. Paven selv kan imidlertid abdisere, men altså ikke avsettes.

Omvisningen inne i selve Vatikanet var en stor opplevelse !! Først kom vi inn i en stor forgård i midten av Vatikanmuseet, før vi begynte den lange turen gjennom selve museet. Museet består av en lang rekke saler, korridorer, trapper og rom.
Alt med en overdådighet av utsmykninger, kunst og skulpturer, prydgjenstander, kart og møbler! Det finnes ikke en eneste kvadratmeter veggflate som ikke er utsmykket !!!! Helhetsinntrykket er overveldende! Vi brukte 4 timer på å gå igjennom denne ruta. Ruta gikk inn og ut av rom, opp og ned trapper, ut på utsiden av bygningen, inn igjen i smale innganger : Det var en eneste stor labyrint som bare var helt utrolig !!!!

Til slutt endte vi opp i Det Sixteenske Kapell, selve rosinen i pølsa!
Ikke en eneste liten veggflate var uberørt, til og med vinduskarmene var utsmykkede! Etter denne mektige opplevelsen måtte vi ha en pust i bakken. Heidi og Liv var innom postkontoret, Vatikanet er faktisk en egen stat som har sine egne frimerker må vite! Det er ganske spesielt med et stempel herfra.
I ”kjelleren” hviler sarkofagene med levningene av tidligere paver. En litt dyster atmosfære der nede, selv om sarkofagene er mesterlig utsmykket og laget.
Det var utrolig deilig å komme ut i frisk luft igjen etterpå.

Vi kom ut på den enorme Petersplassen. Denne plassen er virkelig STOR!
En må ha vært her nede for å ane hvor kjempemessig denne plassen er. Den er utformet som en sirkel med åpning mot Romas sentrum. I motsatt ende ligger Peterskirken. Det tok Michelangelo 60 år å fullføre utsmykningen inne i kirken, og det er det ingen grunn til å tvile på.

Peterskirken er bare mektig!!!
Her er det malerier, skulpturer og utsmykninger som tar pusten fra en! Det er en slik overdådighet i marmor, bladgull og gull helt opp i kuppelen langt der oppe i taket. Jeg telte til i alt 16 forskjellige alter rundt om i denne kirken med skriftestoler, benker og det hele. Akustikken er selvfølgelig unik. Dette er mesterverk i overdådighet! All marmoren som er brukt her, ble i all hovedsak hentet fra andre steder og bygninger i romerriket.

Etter en velfortjent hvil med god mat, ville vi ta en tur rundt i byen for litt shopping. Prisnivået er minst like høyt som hjemme i Norge, fant vi ut. Men det var artig å studere de forskjellige motene på klær og skotøy. Italia ligger langt foran oss, så vil man være i forkant, kan en få mye inspirasjon her!
Den siste kvelden spiste vi på en skikkelig bohemrestaurant. Den lå et stykke vei fra hotellet vårt, på østsiden av Tiber. Her var et sted hvor italienerne møttes, tydeligvis. Vi var nok de eneste skandinaver, i hvert fall !
Stemningen var høy, maten og vinen var god ! Det ble en hyggelig kveld og en flott avslutning på en minnerik langweekend!!

Roma kan anbefales på det varmeste! Det er en by man ønsker å reise tilbake til. De minnerike severdighetene er så tallrike, at et besøk ikke er nok, man trenger simpelthen lenger tid !!